12-18 Mart Dünya Tuza Dikkat Haftası

Aşırı tuz tüketimi değiştirilebilir bir sağlıksız beslenme uygulamasıdır ve birçok kronik hastalığın temelinde yer almaktadır. Özellikle aşırı tuz tüketiminin neden olduğu hipertansiyon, dünya genelinde önlenebilir ölüm nedenleri içerisinde önemli risk faktörüdür. Yüksek kan basıncı, ülkemizde ölümlerin ve hastalık yükünün en önemli nedeni olan kalp hastalıklarının önde gelen risk faktörüdür. Ayrıca aşırı tuz tüketiminin mide kanseri, osteoporoz, böbrek hastalıklarının gelişimiyle de yakından ilişkili olduğu bilinmektedir.

Dünya Sağlık Örgütü; hipertansiyon, kalp hastalıkları, böbrek hastalıkları başta olmak üzere obezite, diyabet ve bazı kanser türlerinden korunmak ve kemik sağlığını olumsuz etkilememek amacıyla günlük olarak tüketilmesi gereken tuz miktarını günde 5 gram olarak önermektedir. Tuz tüketiminin 5 gramın altına alınması inme riskinin %23 ve genel olarak kardiyovasküler hastalıkların %17 azaltılmasını sağlamaktadır. Diyetteki tuz miktarının günde 1 gram azaltılması felçleri %5, kalp krizlerini %3 azaltacaktır.

2008 yılında Türkiye Hipertansiyon ve Böbrek Hastalıkları Derneğinin yaptığı ve ülke genelini yansıtan “Türk Toplumunda Tuz Tüketimi Çalışması”na göre, tuz tüketimimizin günde 18 gram olduğu belirlenmiştir. Bakanlığımızca aşırı tüketildiğinde sağlığımızı olumsuz etkileyebilen tuzun daha az tüketilmesini sağlamak amacıyla 2011 yılı itibari ile “Türkiye Aşırı Tuz Tüketiminin Azaltılması Programı” uygulanmaktadır. 2012 yılında tekrarlanan “Türk Toplumunda Tuz Tüketimi Çalışması”na göre tuz tüketimimizin biraz azalmakla beraber halen sağlığımızı olumsuz etkileyebilecek düzeyde olduğu saptanmıştır. (15 gr/gün).

12-18 Mart haftası dünya genelinde aşırı tuz tüketiminin sağlık üzerine olumsuz etkilerine yönelik farkındalık oluşturulması, bilgilendirme yapılması ve aşırı tuz tüketiminin azaltılması amacıyla “Tuza Dikkat Haftası” olarak kutlanmaktadır.

Dünya Tuza Dikkat Haftasının bu yılki teması #5yol5gram, #tuzuazaltmanınbeşyolu olarak belirlenmiştir. Bu temayla halkın beslenme ve yiyecekleri satın alma alışkanlıklarında basit değişiklikler yapmaya teşvik edilmesi amaçlanmıştır.

Aşırı Tuz Tüketimini Azaltmanın 5 Yolu;

-Yaptığınız yemeklerde kullandığınız tuz miktarını yavaş yavaş azaltın, ağız tadınız zamanla az tuza alışacaktır,

-Yemeklerinizi lezzetlendirmek için tuz yerine; çeşitli baharatlar, dereotu ve maydanoz gibi bitkiler, limon ve sarımsak gibi besinler kullanın,

-Çocuklarınızda yemeklerine tuz ekleme alışkanlığı gelişmemesi için sofranızdan tuzu ve tuzlu sosları kaldırın,

-Hazır besinleri satın almadan etiketini mutlaka okuyun ve daha az tuz içerenleri tercih edin,

-Turşu, konserve, salamura yaprak, zeytin ve peynir gibi besinleri tüketmeden önce mutlaka suyla yıkayın/suda bekletin, daha fazla taze sebze ve meyve tüketin.

TRABZON İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ